Projektowanie jest procesem złożonym, dlatego jest zwykle podzielone na kilka etapów. Przyjrzymy się temu procesowi po stronie designera, od jakiego momentu zaczyna się jego praca i jakich danych potrzebuje, żeby zaczął projektować. W tym opisie, opieram się na zaprojektowaniu nowego opakowania dla istniejącej marki.

Przygotowując ofertę, potrzebuję wiedzieć, czego potrzebuje klient. Do tego służy brief. Są dwa rodzaje klientów: taki, który sam zgłasza się z briefem, i taki, który nie wie co to jest brief, tylko mówi, ze chce np. logo. Brief pomaga obu stronom. Jeśli go nie otrzymam, to indywidualnie za pomocą rozmowy (pytań), taki brief tworzę sama. Dlaczego jest potrzebny? Na każdym etapie projektowania odwołuję się do niego, badając czy spełniam warunki i nie odchodzę od tematu. Na podstawie briefu, kiedy ustalone są już wszystkie założenia i potrzeby, następuje wycena pracy. Po zaakceptowaniu terminów, ceny i zakresu prac podpisujemy umowę i przystępujemy do projektu.

 

Brief – podstawowy dokument zawierający zestaw informacji użytecznych w procesie tworzenia projektu; charakterystyka marki, analiza konkurencji, cele, obietnica, materiał wykonawczy, środki przekazu, budżet.

 

I ETAP – KONCEPCYJNY

Pierwszym etapem jest etap koncepcyjny. Zazwyczaj najdłuższy, często najdroższy, i najbardziej wymagający dla projektanta. Designer zapoznaje się z marką, analizuje konkurencję, w zależności od projektu albo tworzy kategorie pomocnicze, tzw. moodboardy i wstępne szkice lub przechodzi od razu do szkiców. Moodboardy określają charakter projektu (np. rodzinny, emocjonalny, ekologiczny, nowoczesny, rozrywkowy) jednakże wpisujący się nadal do założeń briefu, który weryfikują badania jakościowe. W badaniach biorą udział zaproszeni konsumenci we właściwej grupie docelowej i przeprowadza je strona Klienta. Dotyczy to raczej dużych projektów sektora FMCG. W przypadku zleceń mniejszych, po analizie konkurencji przechodzi się do szkiców koncepcyjnych. Tutaj pojawiają się: pomysł, strategia, propozycja kształtów, materiałów, sposobów działania, kolorystyki, druku etc. Etap pierwszy kończy się propozycją przygotowanych projektów wstępnych w ilości ustalonej w umowie: najczęściej od 2 do 5.

II ETAP – WYBÓR i ROZWINIĘCIE

Drugi etap rozpoczyna się wskazaniem przez Klienta wybranej drogi projektowej. W zależności od wielkosci i przeznaczenia projektu wybór pada na jedną lub dwie propozycje. Tutaj pojawiają się pierwsze poprawki i rozwinięcie projektu wg uwag Klienta. W tym etapie ważnym elementem jest wiedza projektanta i pomoc ekspercka, kiedy Klient będzie miał trudności z wyborem, żeby zminimalizować robienie poprawek bez końca. Poprawki najczęściej ustala się indywidualnie, w ilościach lub okresie czasowym.

III ETAP – DOPRACOWANIE I AKCEPTACJA

Etap, w którym jest czas na detale, czas na dopracowanie proporcji, określenie dokładnej kolorystyki, przygotowanie pracy w wysokiej rozdzielczości (min 300 dpi). Najlepiej żeby Klient zaakceptował wstępnie kolory na wydruku, a nie na ekranie monitora.

IV ETAP – PRZYGOTOWANIE DO DRUKU

Po zaakceptowaniu projektu/ów przygotowujemy materiały do druku i dla Klienta, w różnych formatach: ai, eps, psd, pdf, jpg, png, gif, do wykorzystania dla różnych nośników wizualnych i do drukarni według wytycznych. W niektórych przypadkach zaleca się zrobienie proof’a, żeby mieć pewność, jak będzie wyglądał finalnie projekt. Polecam tu pełne zaangażowanie designera, żeby nie stracić wyniku swojej pracy. Proof to tzw. próbny wydruk gwarantujący odwzorowanie (dopasowanie) kolorów w wydruku właściwym. Po akceptacji proofa nasza rola projektowa się kończy.

W JAKI SPOSÓB WYCENIAM PRACĘ?

Moja sprawdzona metoda to rozbicie ceny na każdy etap projektowy. Wtedy widać, za co płacimy i jaki jest podział. Rozliczenie to kwestia uzgodnienia przez obie strony, może być np. rozliczanie się etapami lub zaliczka i płatność końcowa.

Pomocny może być wpis Jak wyceniać pracę grafika?

 

Share This