Myślę sobie, że projektowanie zaczyna się wtedy, kiedy kończy się oczywistość. Kiedy trzeba wyrzucić to, co zbędne a znaleźć to, co ważne. To są drobne różnice, dlatego nie każda usługa czy produkt są udane. Dlaczego np. detale mają znaczenie? Bo porządkują, ale też, często w usługach, dają wartość dodaną. I tym wygrywają najlepsi, bo wiedzą DLACZEGO coś robią.

Steve Jobs i wielu innych innowacyjnych liderów dawał wartość, bo wiedział po co i o tym mówił. Co i jak zrobić to są kolejne etapy, a wielu z nas zaczyna od tego, ‚co’ i nawet nie dochodzimy do pytania ‚dlaczego’.

Zacznij od Dlaczego

 

 

 

 

 

 

 

 

Dlaczego jednym się udaje a drugim nie?

Oprócz wielu czynników, jak znajomość branży, finanse, pomysł, doświadczenie, znajomości, żeby się udało, trzeba poszukać wartości i dbać o detale. Detal nie tyle w znaczeniu wykonania, ale w dawaniu doświadczeń Odbiorcy. Jechałam ostatnio autokarem znanej linii na trasie Warszawa – Kraków i to, co mnie pozytywnie zaskoczyło to sposób, w jaki my pasażerowie zostaliśmy potraktowani. Na początku zostaliśmy przywitani przez kierowcę z imienia, poinformował nas o planowych przystankach, postojach, zmianie kierowcy na trasie oraz podał temperaturę i pogodę w danym mieście. To jest właśnie to, co wpływa na nasze postrzeganie firmy i na pozycjonowanie jej na tle konkurencji. To właśnie Estetyka Doświadczeń™, która przejawia się nie tyle w głównej usłudze (naturalnie również), ale w detalach właśnie. Nie musiało się to zadziać, bo bez tego dojechalibyśmy na miejsce, ale to, o co firma zadbała to jest właśnie wartością dodaną i docenianą przez ludzi. Poczułam się zadbana, bezpieczna i bardzo zrobiło mi się po ludzku miło. I chętnie skorzystać z tej firmy ponownie. O to właśnie chodzi. Widać, że przewoźnik zadał sobie pytanie ‚Dlaczego’?

W projektowaniu usług jest teraz duże pole do popisu, bo z zawrotną prędkością przenosimy się z działaniem do internetu (zakupy, spotkania towarzyskie, filmy, muzyka, nauka), dlatego takie wyjścia do sklepu, kawiarni czy nawet udając się w podróż autokarem, klienci będą przychodzić jak do parku rozrywki. Będą przychodzić po doświadczenia, po coś czego w sieci nie znajdą.

 

 

Share This